A Füzesabonyi Teleki Blanka Általános Iskoláért és Tanulóiért Közhasznú Alapítvány

Számlaszáma: 6190002613100007

Adószáma: 18583672-1–10

2015. április 30., csütörtök


"ÉN IS A TELEKIBE JÁRTAM...."

12. rész


MOLNÁR RICHÁRD

„Húsz év múlva az ifjú vándor megpihen,
De hosszú még az út és közben valamit tenni kell.
Elbúcsúzunk, holnap már távol vagyunk,
Húsz év múlva lehet, hogy találkozunk.”

Pontosan 20 éve énekeltük, ezen sorokat. Akkor még bele sem gondoltunk, hogy bár hosszú az út, de milyen gyorsan el fog telni ez az idő. Fényképeimet nézegetve, emlékeimet felidézve szeretnék beszámolni arról, hogy mi is történt velem ebben az időszakban és hogyan éltem meg a „Teleki-s” éveimet.



1987. szeptember 1-én kezdtem meg tanulmányaimat az I. számú Általános Iskolában, vagy aki így jobban emlékszik a szabadság úti „tornyos” iskolában. Osztályfőnökünk volt Németh Margit Pirike néni, 3. 4. osztályba Rátkait Istvánné, majd 5. osztálytól Csanálosi Lászlóné, akik nagy odafigyeléssel és szeretettel neveltek, tanítottak minket. Szerettem iskolába járni és nagyon jó tanáraim voltak.


Gyerekként szép éveket éltünk át ez idő alatt. Előttem van, ahogy a Dózsa György utcában az árokban bújócskáztunk, számháborúztunk. Csapatokban verődve bicikliztünk és átéléssel játszottuk, hogy mi vagyunk a „BMX banditák” (film hatására). Az akkor épülő gázárokban kergetőztünk, lógtunk a meggyfán, békát, gőtét kerestünk az ártézi kútnál, együtt tanultunk és sorolhatnám még. Ebben a nyolc évben szinte mindent együtt csináltunk az iskolán belül és kívül. 

Az általános iskola után a tanulmányaimat az Egri Közgazdasági Szakközépiskolában folytattam, ahol nagyon érdekeltek a marketing és gazdasági tantárgyak. Az érettségi után a Miskolci Egyetem Közgazdasági levelezős szakára jártam, mellette 2000-től Westel Telekommunikációs Kft. (most már T-Mobil) füzesabonyi üzletében dolgoztam üzletvezetőként. Egyetemi tanulmányaimat sajnos munkám és a húgom balesete miatt nem folytattam tovább.



2003-tól 2012-ig a Provident Pénzügyi Zrt.-nél dolgoztam csoportvezetőként, ahol a feladatom volt 14 képviselő irányítása, egy több mint 1200 fős ügyfélkörben. Ez idő alatt sok tapasztalatot szereztem pénzügyi és vállalatépítés területén. 2012-ben megpályáztam a Heves Megyei Vállalkozás és Területfejlesztési Alapítvány partnerhálózati vezetői pozícióját, ahol jelenleg is dolgozom. Feladatom a mikro-, kis- és középvállalkozások projektjeinek a menedzselése, finanszírozási és beruházási terveinek a megvalósítása. Hosszú kihagyás után arra döntöttem, hogy befejezem a főiskolai tanulmányaimat. Jelenleg az Eszterházy Károly Főiskola Gazdálkodás és Menedzsment szakának levelezős, végzős hallgatója vagyok. 2010-ben a füzesabonyi Fidesz csoport alelnökének, majd 2014-ben elnökének választottak meg. A 2014-es önkormányzati választáson elindultam, mint képviselőjelölt.



Az október 12-ei választáson több mint ezer szavazattal mandátumot szereztem a képviselő testületben, majd ezt követően a város képviselőtestülete alpolgármesternek választott. Kimondhatatlanul jó érzés volt átélni, hogy ennyi embertől kaptam támogatást és bizalmat. Ezért nagy a felelősségem az önkormányzati munkám során. Az motivál a legjobban, hogy minél több olyan intézkedést, döntést hozzak, ami maradandó.

Mivel szeretem a szülővárosomat, Füzesabonyt, nem is gondolkodtam azon, hogy elköltözzek innen. Jelenleg is itt élek családommal. Magamról még annyit, hogy 2006-ban megnősültem, feleségem Molnárné Fekete Nikolett, aki szintén Füzesabonyban, a Fenstherm-West Kft-nél dolgozik, több mint 10 éve. Egy leánygyermekem született 2007 szeptemberében, aki a Hanna nevet kapta. Családomnak hálás vagyok azért, mert mindenben támogatnak, és nagyon büszke vagyok rájuk.

Zárásképpen pedig, ahogyan az idézettemmel kezdtem soraimat „20 év múlva lehet, hogy találkozunk” már várom a 20 éves osztálytalálkozót, ami idén kerül megszervezésre. 

Ezúton szeretném megköszönni Fejes Ildikónak a felkérést és szeretnék még egyszer gratulálni a bloghoz. Jó kezdeményezésnek tartom és munkájához sok sikert kívánok.



2015. április 29., szerda

Föld napi verseny a Széchenyiben

Április 22-én környezetismereti versenyen vettünk részt a Széchenyi István Katolikus Általános Iskolában. A versenyben négy fős csapatok mérték össze tudásukat. 
A feladatok központi témája az éltető víz volt. 
Iskolánkat Csajbók Dóra, Mohácsi Petra 3. a, valamint Pap Dávid és Pásztor László 4. b osztályos tanulók képviselték. Színes, változatos feladatokkal tették érdekessé, élvezetessé a délelőttöt vendéglátóink. A gyerekek munkáját három tagú zsűri értékelte. A verseny végeztével értékes jutalmakat vehettek át.

Iskolánk csapata a III. helyen végzett.

GRATULÁLUNK!

Bartókné Tolnai Katalin

kísérő nevelő


















2015. április 27., hétfő

INFORMATIKAI VERSENY

2015. ÁPRILIS

Iskolánk diákjai idén is részt vettek a Széchenyi István Katolikus Általános Iskola által megrendezésre került informatika versenyen. A versenyzők két korosztályban (5-6. és 7-8.) mérhették össze tudásukat. A verseny elődöntője március  16-án került megrendezésre iskolánkban, ahonnan a döntőbe jutott  Bodnár Nóra 5.a, Gál Patrik 6.b, Lóczi Boglárka 7.b és Mező Dénes 8.a osztályos tanuló. A döntőre április 21-én került sor, ahol összesen 14 diák mérte össze informatikai tudását a két korosztályban.
A versenyen korosztályában II. helyezést ért el Gál Patrik 6.b és III. helyezést ért el Bodnár Nóra 5.a osztályos tanuló.












SIKEREIKHEZ EZÚTON IS 

GRATULÁLUNK!


Kiss Andrea
informatikatanár

2015. április 24., péntek

A rákkutató a cigánytelepen nőtt föl

Horváth József kutatóbiológus
Jogász akart lenni, de biológiatanára unszolására a genetika felé fordult. Molekuláris genetikából szerzett mesterdiplomát, két év múlva szeretné megszerezni a doktorit. Jelenleg a Debreceni Egyetem kutató-biológusa, a szájüregi rák korai diagnosztizálásán dolgozik. Álma, hogy az Egyesült Államokban saját kutatócsoportot vezethessen. Horváth József 27 éves. 
• Édesapja vasúti pályamunkás volt, imádott olvasni, 500 könyvük volt odahaza.
• Mindig a tanulás volt számára az elsődleges.
• Ha a család és a karrier között kell választani, a családot választja.
• Saját kutatócsoportot szeretne vezetni az Egyesült Államokban.
• Bokszol, 140 kilóval nyom fekve, és több tetoválása van. Sárkányok.
 Most, hogy te lettél a Roma Sajtóközpont hétköznapi roma hős projektjének nyertese, a média is jobban figyel rád. Hogy bírod a felhajtást?
Kicsit fáradt vagyok. Amióta megkaptam ezt a közéleti díjat, elég felkapott lettem. Persze hihetetlenül jó érzés, de furcsa is, nem vagyok hozzá szokva. Persze korábban egy-egy verseny után volt velem interjú, de nem ennyi, mint most.
Hogy történt a jelölés, ki nevezett be?
Egy barátom nevezett be, akit a roma szakkollégiumból ismerek. A pályázat lényege az volt, hogy olyan roma fiatalt lehetett jelölni, aki elmúlt 25 éves, civil, és egy területen elért valamit. Azt mondtam, persze, természetesen. Rettenetesen gyorsan jött ez az egész, hamar bekerültem a legjobb tízbe, aztán meg is nyertem. Felfogni sem volt időm.
Karcagon nőttél fel, a cigánytelepen. Gondolom, nem úgy volt, hogy a szüleid egy szép napon azt mondták, ebből a gyerekből, biz’ isten, molekuláris genetikus lesz.
(Nevet) Nem, igazán jogász akartam lenni. A karcagi szakközépiskolában, másodéves koromban a biológia-tanárnőm biztatására beneveztem egy versenyre. A drogoknak az agyra gyakorolt hatása volt a téma. Az egésznek a biokémiai része fogott meg. Az, hogy egyetlen molekula befolyásolni tudja nemcsak az agyat, hanem az egész szervezetünket. Mindig is jobban érdekelt az, amit szemmel, az alapvető érzékszervekkel nem tudunk észlelni. Ami kézzel fogható, az számomra nem érdekes, az vonz, ami nem látható, és az hogyan működik, hogyan befolyásolja az agy, az emberi test működését.
Erre még később visszatérünk. Az honnan, kitől jött, hogy tanulj, diplomát szerezz?
A tanulás nekem mindig fontos volt, és szerencsére könnyű is. Lehet, hogy el se hiszed, de már óvodába úgy kerültem be, hogy tudtam olvasni. A dajkáknak majd leesett az álluk, amikor elém raktak egy képes könyvet, én meg elolvastam a szöveget. Nem tanított senki, egyszerűen addig figyeltem a testvéreim könyveit, míg összeraktam, hogyan működik ez az egész, és ment! Amellett elég sok, úgy ötszáz könyvünk volt otthon, apám imádott olvasni. Számomra egyértelmű volt, hogy tanulni fogok. A 90-es években voltam gyerek, azt láttam, hogy az emberek egyre szegényebbek lesznek. Bezártak a téeszek, kevesebb volt a munka, tudtam, hogy ebből csak úgy jövök ki, ha tanulok. Apám a vasútnál dolgozott, pályamunkás volt, aztán megszűnt a munkája, de nemcsak neki, hanem a cigánytelepen mindenkinek. Az emberek pedig kezdtek lecsúszni. A szüleim sose nézték meg a házimat, nem kérték számon. Végig kitűnő tanuló voltam amellett, hogy benne voltam minden rosszban. Persze semmi komoly, de a tanárokkal, ahol lehetett, szembementünk. De ez egyáltalán nem látszott meg a tanulmányaimon. Azóta is, ha találkozom a régi barátokkal, felemlegetik, hogy kis kockának meg strébernek neveztek, de ma már hozzáteszik, hogy milyen jó lett volna, ha követik a példámat, ma könnyebben élnének.
A tetoválásokat maga rajzolta
Testvéreid vannak?
Két nővérem és egy bátyám. A bátyám szobafestő, a nővéreim otthon vannak a gyerekekkel. Az első a család, oláh cigány családban az a szokás, hogy az asszony otthon marad a gyerekekkel, a férjek meg dolgoznak.
Beszéled a cigány nyelvet?
Beszélem, de nem igazán használom, nincs kivel. Édesanyám is beszéli, apám már nem, a testvéreim értik, de nem beszélik. A karcagi cigánytelepen többségében romungrók, magyar cigányok élnek, rajtunk kívül talán egy vagy két oláh cigány család van.
Milyen a karcagi cigánytelep?
Két cigánytelep van, egy északi és egy déli külvárosi rész, én a délin nőttem fel. Nem kell veszélyesnek felfogni, egy átlag cigánytelepről van szó. A városközpont felé aránylag tűrhető a helyzet, kifelé persze rosszabb. Én otthon vagyok ott. Amikor hazamegyek a saját környezetembe, teljesen elengedem magam. Jó találkozni a régi barátokkal, tisztel mindenki. Más az a környezet, és más ez. Más a felfogás, másképp viszonyulunk egymáshoz, másképp beszélünk. Ez itt távolságtartóbb, ott bizalmasabb. De otthonosan mozgok a két világ között. Persze azt látom az embereken, hogy van bennük egy pici félsz velem szemben, amikor először találkozunk. Aztán amikor beszélgetünk, akkor néznek egyet, és amikor kiderül, mivel foglalkozom, leesik az álluk. A tiszteletet az vívja ki, amivel foglalkozom. De ha nem lennék kutató biológus, akkor is tisztelnének?
Főleg, ha látnák a sárkánytetoválást a karodon.
Én rajzoltam őket. Tíz éve edzem, vigyázok a kondimra, amennyire lehet. 71 kiló vagyok, de a testsúlyommal elbánok, 140 kilóval nyomok fekve. Hobbiszinten bokszolok is.
Te minek vallod magad, magyarnak, cigánynak, cigány magyarnak, magyar cigánynak vagy piréznek?
Ugyanannyira vagyok cigány, mint magyar. Ebbe az országba születtem, magyar vagyok. De ismerem a gyökereimet, tudom, honnan jöttem, cigány is vagyok. Ötven-ötven százalék.
Az álom, hogy az USA-ban saját kutatócsoportot vezethessen
Említetted, hogy szakkollégista vagy, melyikbe jársz?
A debreceni Wáli István Református Szakkollégiumba, második éve. Korábban hallottam róla, de nem akartam a tagja lenni, mindennap utaztam Karcagról Debrecenbe. Akkor már megvolt az alapdiplomám, a biológusi és a mesterdiplomám molekuláris genetikusként. Most doktoranduszhallgató vagyok, remélem, egy-két éven belül meglesz a doktorim. Később döntöttem úgy a doktori miatt is, hogy Debrecenbe költözöm, így jött a szakkollégium.
Most a szájrák kialakulásának kockázatait kutatod, ez hol tart? 
Amikor 2013-ban végeztem a mesterképzéssel, kaptam egy lehetőséget, hogy PhD-sként tovább folytathassam, a szájüregi rák témájában. Sajnos a betegség kialakulásában, a megbetegedések számában Magyarország első helyen áll Európában. Nagyon rosszak a túlélési arányok. Hogy ne legyen túl bonyolult, nálunk akkor veszik észre a kialakulását, amikor már szemmel látható az elváltozás. Elmész orvoshoz, ahol közlik veled, hogy öt éven belül meghalsz. Mi próbálunk olyan géneket, jelző molekulákat keresni, amikkel a betegség egy korai szakaszában azonosítható a nyálmintából. Egy nagyobb kutatási részt már lezárunk. Vizsgáltuk, hogy a tumoros és a nem tumoros betegek nyálmintáiban hogyan változnak meg az egyes gének. Hét gént vizsgáltunk meg, de nagyon nem akarok belemenni, amúgy is még publikálás előtt állunk.
Hogyan néz ki egy napod?
A témavezetőmmel készítünk egy ütemtervet, amit lebontunk napi vagy akár heti szintre. Megbeszéljük, milyen kísérleteket végzünk el, kinek milyen elképzelése van. Végzem a kísérleteimet, és amikor van eredmény, azt megbeszélem a témavezetőmmel, és a szerint haladunk tovább. Hétvégén is dolgozunk. Ha nem, akkor többnyire utazunk, imádunk utazgatni a barátnőmmel. Egyelőre belföldön, de pár európai városon is túl vagyunk.
A karrieredben mi lenne a csúcs, mi az álmod?
Amerikában dolgozni, ott tagja lenni egy kutatócsoportnak, ez nagy álmom. Ott dolgozni öt vagy tíz évet. Hogy visszajönnék-e, azt nem tudom, nyilván az adott körülmények döntik el. De mindenképpen szeretnék kimenni, tapasztalatot gyűjteni, hisz úgy válik igazi kutatóvá valaki. Itt sincs okom panaszra, ahol most vagyunk, az Magyarország egyik legjobban felszerelt laborja. Amellett ott van a családalapítás is, de egyelőre nem akarok gyerekeket vállalni, amíg biztosan nem látom a jövőmet. Magyarországon elég rossz a helyzet, aki bevállal egy gyereket, az nagyon felelősségteljes döntést hoz. De minimum két gyereket szeretnénk. Ha itthon olyan fizetések lennének, mint mondjuk Angliában, akkor meg sem fordulna a fejemben, hogy kimenjünk. De a karrierért nem mondok le a családalapításról.
Mennyire foglalkozol roma ügyekkel?
Amennyire lehet, távol tartom magam tőle. Nyilván sok mindent tudok, és amit látok, elkeserít, főleg, ami a cigánypolitikát illeti. Más, amikor egy holokausztmegemlékezésen képviselem a magyarországi cigányságot, tavaly is elmentem a TernYpe hálózattal az auschwitzi megemlékezésre. De itt van a Farkas Flórián-botrány is, ami reánk nézve szégyen. Bosszant a korrupció. A cigány értelmiség jó része szerintem korrupt. Lehet, hogy megköveznek ezért, de én ezt látom. Kell két-három generáció, hogy ez megváltozzon.
Mindent összevéve te elégedett ember vagy? Hogy állsz saját magaddal? 
Korábban úgy éreztem, nagyon elveszett vagyok. De ahogy egyre közelebb érek a céljaimhoz, álmaimhoz, vagy azt nézem, amit elértem, akkor igen. Az elmúlt években közelebb kerültem a hithez is. Azt érzem, hogy mindenem megvan. Nincsenek luxusdolgaim, mint másnak, de anélkül is boldog vagyok. Azt csinálhatom, amit szeretek, és azt érzem, hogy a jóisten ott áll a hátam mögött, és mindig segít. 

Forrás: 

2015. április 20., hétfő

Kedves Szülők!
Kedves Gyerekek!

Hamarosan közeledik a Madarak és Fák Napja. Iskolánk évről-évre beépíti munkatervébe ennek a jeles napnak a megünneplését. A nevelőtestület igyekszik változatos programot nyújtani a gyerekeknek.

Ebben az évben szeretnénk a rendezvényünket bővíteni és „kiszabadulni” az iskola falai közül. Tervezett helyszínünk a füzesabonyi lőtér, amelynek a használatát ingyenesen biztosítja számunkra a tulajdonos.
Tervezett időpont: május 6. / szerda /
      Kiérkezés: kerékpárral
     Akinek nincs kerékpárja vagy még túl kicsi ehhez: gyalogosan
Milyen programok várhatók?
  osztályok közötti főzőverseny a szülők segítségével
   szabadtéri ügyességi feladatok a tanáraitok szervezésében
   hasznos szabadidő eltöltés a terület adta lehetőségek        kihasználásával
  a vállalkozó kedvűeknek szakember segítségével a lövészet    kipróbálása / ez nem ingyenes/
Ti hogyan készüljetek?
  szervezzetek 4-6 fős csapatokat tetszőlegesen / baráti  csoportok; kicsik-nagyok - szülők/
  válasszatok csapatvezetőt
  készüljetek a megmérettetésre: egységes öltözékkel,  jelvénnyel/kitűzővel/sapkával; menetlevéllel; csapatinduló  szöveggel/dallal
Milyen feladat vár rátok?
  A csapatok az egyes állomásokon zöld korongot gyűjthetnek. Nem kell minden állomást végig járni, a cél azonban az, hogy minél több korongot gyűjtsön a csapat.
  A csapatoknak előzetesen jelentkezni kell a versenyre a tervezés miatt. Jelentkezési lap az osztályfőnököktől, ill. a titkárságon kérhető.
A legtöbb zöld korongot gyűjtő csapatok jutalomra számíthatnak!
A versenyeken megszokott előzetes feladatok helyett most a versenyt követően adhattok le munkákat a kiállításhoz!
Készíthettek egyénileg vagy közösen:
 Montázst a Madarak és fák napjáról
 Fotó összevágást a nap eseményeiről / bármilyen technikával /
 Rajzos – írásos élménybeszámolót a napról
Antal Zoltánné és Fiser Józsefné szervezők


FELADATBANK A FÖLD NAPI SZABADTÉRI RENDEZVÉNYHEZ
Ezekből választhattok, ha mégis másféle feladat ötletetek van, legyetek szívesek kiírni és ehhez hozzáragasztani!
Madárfészek
Időtartam: 3 perc
Helyszín: szabadban, teremben
Eszköz: felfújt lufi / legalább 3 db. /
A csapat tagjai szoros kört alkotnak és karjaikat egymás karjára teszik. Ez lesz a fészek. A lufit letesszük a lábaikhoz, ez lesz a fészekből kiesett kismadár. A csapat feladata a madárkát visszatenni a fészekbe, azaz a lufit eljuttatni vállmagasságig. Kézzel nem szabad hozzáérni!!! 
Korong  : 5db. , ha a megadott időn belül sikerül a feladat

Labdaszállítás két kézzel
Időtartam: 5 perc
Helyszín: szabadban, teremben
Eszközök: fából készült csatorna, ill. golyópálya elemek, kis gumilabda, nagy gumilabda (végig tudjon gurulni a csatornán) 
Korong: ahány darab labdát sikerül végig gurítani a csatornán
A játékosok két kézzel megfogják a facsatornákat. A játékban részt vevők a facsatorna egyik végét a következő játékos csatornájának a végéhez illesztik. A játékvezető ráhelyezi a kis labdát az első játékos csatornájára. 
Feladat: elszállítani a labdát az első játékostól az utolsóig, majd vissza.
Ebben a játékban fontos a fegyelem és a koncentráció, nem utolsósorban a jó egyensúlyérzék. A csapat minden tagjára szükség van, hogy a labda ne essen le a földre. 4-nél több játékos esetén a résztvevők alkossanak 2-4 fős csapatokat.  
Átkelés a folyón
Időtartam: minden csapattag 1x próbálkozhat
Helyszín: szabadban, teremben
Eszközök: tárgyak, amelyekre rá lehet lépni, pl. lécdarabok, fahengerek, fa golyópálya elemei 
A játék célja, hogy szárazon keljünk át a folyón, azaz ne érintsük a folyót jelképező padlót /kék színű nylon takaró fólia / . A rendelkezésünkre álló tárgyak, eszközök, mint imbolygó kövek, kiemelkednek a folyóból, segítséget nyújtanak az átkelésnél. A játék elején tisztázni kell, milyen széles a folyó, illetve hol található a két partja. Ezután tetszés szerint elhelyezzük az eszközöket a folyóban. A „kövek” elhelyezésénél figyeljünk arra, hogy át lehessen kelni rajtuk a folyón. Minél távolabb tesszük egymástól a "köveket", annál nehezebb lesz az átkelés. A nyertes az a játékos vagy az a csapat, aki legkevesebbszer érintette a padlót. 
A feladatot nehezíthetjük, ha a "kövek" instabilak, pl. egyensúlyozó félgömb, köregyensúlyozó. 
Korongok: minden sikeres átkelés 1 korongot ér.
 Találj bele az oroszlán szájába!
Eszközök: papírtányér, csomagolópapír, ragasztó, olló, fekete filc, kötél
Fogj egy papírtányért és ragaszd rá egy nagy darab csomagolópapír közepére, majd vágj egy nagy lyukat a tányér közepén, ez lesz az oroszlán szája. Fogj egy író alkalmatosságot, mondjuk egy fekete filctollat és rajzolj sörényt, szemet, orrot, ha kész csíptesd fel valahová (pl. egy kifeszített kötélre). Minden gyerkőc kezébe adj 5 db kis kerek papírgalacsint, vagy kitalálhatsz mást is :). A feladat beletalálni az oroszlán szájába, az nyer aki minél több – jelen esetben – papírgalacsint dob át száján. 
Korongok : 3 találat ér egy korongot, a csapat találatait összesíteni és osztani 3-al.

 Nindzsa!
Szükséges hozzá: Semmi.
Nevezz ki a kert, park, vagy bármilyen szabadtéri helyen egy rajt vonalat, ahová felállíthatod a gyerekeket.  Néhány méterrel eléjük állíts háttal egy gyereket. A feladat, hogy a többiek észrevétlenül, halkan mint egy nindzsa :), lopakodjanak a háttal álló gyerekhez. Amikor ő hirtelen megfordul, a többieknek rögvest mozdulatlanná kell válniuk. Akinek ez nem sikerül leül. A végső cél megérinteni a háttal álló gyerek vállát, akinek ez sikerül helyet cserélhet vele.
Korongok: akinek sikerül mozdulatlanná válnia, az 1 korongot kap.
Palackteke
Játékidő: 5 perc
Egy játékos 3x próbálkozhat
A hagyományos teke egy könnyített változatát mutatjuk be szabadidő-szervező pedagógusoknak, melyet kortól függetlenül minden diák játszhat. Nem kell hozzá más, mint néhány használt műanyagpalack, zsineg és egy tekegolyónak kinevezett tárgy. No meg a diákok türelme és ügyessége!

·         Kellékigény: műanyagpalackok (5-10 db.), spárga, egy nehezebb, de nem nagyméretű tárgy, amit felfüggesztünk, és ami a tekegolyó szerepét tölti be. Képünkön pld. egy habverő, de lehet bármi, kalapács, cipő, vagy akár egy másik műanyagpalack is.
·         Technikai igény: ha a felfüggesztett tárgy könnyebb, akkor üres műanyagpalackokkal játszunk, ha nehezebb, akkor negyedéig - feléig vizet töltünk beléjük.
Korongok: minden feldöntött teke 1 korongot ér

SZÖRNYECSKE
Kellékek: -
Előkészület: 4-6 fős csoportokat alkotunk. Fiúk és lányok vegyesen legyenek a csoportokban, ha lehet.
Feladat: szörnyecskét építünk magunkból. A játékvezető határozza meg, hogy hány lába legyen szörnyecskének. Vagyis hány lábbal állhat a földön.
A csapattagoknak érintkezniük kell egymással, hiszen egy szörnyecskét alkotnak.
Pl.: ha egy 6 fős csapatnak olyan állatot kell kitalálnia, aminek csak 8 lába lehet, akkor úgy kell összekapaszkodnunk, hogy 4 láb nem állhat a földön, tehát vagy négy játékos fél lábon áll, vagy két játékost ölbe veszünk, vagy hátunkra veszünk.
Minél kevesebb lábbal állhatunk a földön, annál nehezebb a feladat.
A kezek számát is utasításba adhatja a játékvezető. (kapaszkodó kéz nem számol, a földön támaszkodó kéz igen.)
Ha megalkottuk a szörnyecskét, nevet is adhatunk neki, s a hangját is bemutathatja a szörnyike.
4 fős csapatnál pl.:4láb-4kéz; 5láb-6 kéz, 8láb-8kéz, 4láb-6kéz…….
6 fős csapatnál pl.: 10 láb-8kéz; 12láb-12kéz; 6láb-8kéz; 5láb-2kéz
Korongok: szörnyecskéért 5 korong, név 1-2 korong, hang 1-2 korong
ZSÁKBANFUTÁS
Kellékek: régi párnahuzatok, vagy erősebb szemeteszsákok.
Előkészület: rajt és cél kijelölése, minden gyerek belelép egy-egy zsákba két lábbal, majd felhúzza a zsák szélét olyan magasra, ahogy csak tudja.
Feladat: két kézzel tartva zsákot, ugrálni kezdünk a célvonal felé. Ki ér előbb a célba?
Lehet váltóversenyként is játszani.
Amikor kijelöljük a pályát, tegyünk egy próbát, hogy ne legyen hosszú a táv, mert igen fárasztó ám így ugrálni. (Mókás fotókat lehet készíteni.)
Korongok: egy csapattag 2x próbálkozhat, sikeres teljesítés esetén 1-1 korong jár
FONALSZAVAK
Kellékek: fonalak, ragasztók, papírok, ollók.
Előkészület: osszunk ki minden játékosnak, vagy csapatnak ollót, papírt, ragasztót, s egy fonalgombolyagot.
Feladat: miután leültünk az asztalhoz, s megkaptuk a kellékeket, hozzákezdhetünk a munkához: fonalból, szavak felragasztása papírra!
A Föld napjához vagy a természethez kapcsolódjanak a szavak!
Nem könnyű feladat! Adjunk a gyerekeknek a feladat kezdete előtt újságpapírt, amivel a munkafelületet letakarhatják, hogy ne legyen ragasztós az asztal!
Korongok: egy megvalósított, olvasható szó 5 korongot ér.
HÁZIPUZZLE
Kellékek: fényképek, képek vagy rajzok természetről, állatokról, növényekről.
Előkészület: vágjuk szét a képeket, korosztálytól függően 5-12 darabra. Helyezzük külön-külön borítékba az egy képhez tartozó részeket.
Feladat: a 2-3 főből álló csapatok, a megkapott borítékot, rajt jelre kinyitják, s minél rövidebb idő alatt megpróbálják kirakni a képet, s megfejteni, hogy kit vagy mit ábrázol a kép.
Szabjuk meg a maximálisan a feladatra fordítható időt!
Ha nehezíteni szeretnénk a feladaton, a darabok egy képpé összeragasztását is lehet kérni a gyerekektől. (ebben az esetben ne felejtsünk el a „rajt” előtt ragasztót és egy üres lapot is adni minden csapatnak)
Korongok: időn belül kirakott kép 5 korong, megnevezés 1 korong.

BECSLÉS
Ø  Becsüljétek meg a földön fekvő görbe madzag hosszát, cm pontossággal!
Ø  Tűzzétek le a sárga kupakos pálcákat a földbe úgy, hogy a két kupak középpontja     1,5 méterre legyen egymástól!
Ø  Rakjatok kézzel 2,5 kg homokot a tízórais zacskóba!
Ø  Hány szem sárgaborsó van a bébiételes üvegben?
Az adatokat írjátok a tesztlapra!
Korongok: minden +/-10%-os becslés 3-3 korongot ér.
TOBOZKOSÁRLABDA
A dobóvonalról mindenki dobjon 5 db tobozt a fára függesztett vödörbe/kosárba egymás után, folyamatosan váltva egymást! A vödröt/kosarat a földre is elhelyezhetjük.
 Korongok: a vödörben lévő tobozok száma a versenyidő végén.
Ø  Felszerelés: 1 db madzag, 2 cövek, 1 db S kampó a felakasztáshoz, 1 db Y rúd a vödör fel-le akasztásához
Ø  1 db műanyag láda, sok toboz, papír, ceruza, óra
Ø  Előkészítés: A vödröt 2 m magasságra felakasztani egy faágra, előtte 2 m-re le kell cövekelni a dobóvonal madzagot, ládába a tobozokat odakészíteni!
Célba dobás, palánk átdobás
A helyszínen lévő palánkon kislabdát átdobni. Minden csapattag 3x próbálkozhat.
Korongok: minden sikeres dobás 1 korongot ér.
Kúszás akadály alatt
A helyszínen lévő kúszópálya alatt elvégezhető a feladat.
Az elvégzéshez szükséges maximális időt meg kell határozni.
Szükséges hozzá pl. sötétítő függöny, amivel a kúszópályát letakarjuk.
Korongok: minden sikeres átkúszás 1 korongot ér.
Sátorállítás
Egyszerű, kétszemélyes sátor szabályos összeállítása.
Szükséges hozzá: sátor, kalapács
Korongok: a jó összeállítás 10 korongot ér.
Horgászás
A helyszínen lévő tóból fa halacskák / 0,5 l-es műanyag palackok kihorgászása.
Szükséges hozzá 10-15 kifogható fa hal, legalább 3 kis horgászbot.
A halacskákra számokat írunk 1-10-ig terjedően, tetszőlegesen.
Szabjuk meg a horgászásra fordítható időt!
Korongok: összeadjuk a halacskákon szereplő számokat, a csapat ennyi korongot kap.
Kincskeresés
Állatok, növények képeit a helyszínek körül eldugják az állomásvezetők.
Minden megtalált képért 1-1 korongot adnak.
Szükséges: az előző években használt kis képek.
Lejelentkező állomás
A csapatok itt mindenképpen jelenjenek meg!
Nem kell feltétlenül ide menniük először, kezdhetnek máshol is.
Az állomásvezető korongokat adhat:
Ø  a csapat egységes megjelenéséért
Ø  kitűzőért vagy más egységes emblémáért
Ø  a menetlevélért
Ø  csapat indulóért, amely szöveg/dal lehet
Ø  minden egyébért, ami a csapat egységét mutatja.
Korongok: max. 10 korongot kaphat a csapat

Záró állomás
 Amikor a csapat befejezte a pontgyűjtést, ezen az állomáson leadja az összegyűjtött korongokat és menetleveleket.
Az állomásvezető összesíti osztályonként az eredményeket.
 FIGYELEM!
AZ ÁLLOMÁSHOZ SZÜKSÉGES ESZKÖZÖKRŐL AZ ÁLLOMÁSVEZETŐK GONDOSKODNAK!

TOVÁBBI JÁTÉKÖTLETEK  -  RAGASZD IDE ÉS VALÓSÍTSD MEG!
¯